Informace o zpracování osobních údajů ve smyslu čl. 12, 13 a 14 nařízení Evropského parlamentu
a rady (EU) č. 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů
a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
Základní škola, Praha 3, nám. Jiřího z Poděbrad 7, 8, IČO: 63831392, jakožto správce osobních údajů (dále jen „Správce“), tímto informuje o způsobu a rozsahu zpracování osobních údajů, včetně rozsahu práv subjektu údajů[1] souvisejících se zpracováním jejich osobních údajů.
Správce zpracovává osobní údaje v souladu s právem Evropské unie, zejména tedy v souladu
s Nařízením Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen GDPR) a dále v souladu s platnou národní legislativou.
Kontaktní údaje Správce:
Základní škola Praha 3, nám. Jiřího z Poděbrad 7, 8, IČO: 63831449, tel: 284860650, email: sekretariat@skola-jirak.cz, datová schránka: 7p378r3
Kontaktní údaje pověřence pro osobní údaje:
Pověřenec pro ochranu osobních údajů: Ing. Radek Pomije, MBA, pomije.radek@praha3.cz, tel: 770148439
Správce zpracovává osobní údaje na základě těchto právních základů:
Správce zpracovává osobní údaje podle následujících scénářů:
Aktuální scénáře jsou označeny barevnými poli.
Podrobný rozpis jednotlivých scénářů je uveden v Registru zpracování osobních údajů. Ten je k dispozici u Správce.
Přijetí k základnímu vzdělávání – žádost | Prezentace školy a zachycení její historie | Záznam z pedagogické diagnostiky dítěte (evaluace, podpůrná opatření) |
Přijetí k základnímu vzdělávání – rozhodnutí | Odklad povinné školní docházky – žádost | Informace k odhlášení žáka ze vzdělávání v ZŠ |
Sdělení o vzdělávání žáka ZŠ v cizině | Vedení záznamů v třídní knize | Žádost o přijetí do školy – přestup |
Uvolnění žáka z vyučování | Stravování v ZŠ | Posudek zdravotní způsobilosti (ozdravný pobyt, výuka plavání, uvolnění žáka z tělesné výchovy, …) |
Orientační testování nezletilého žáka na přítomnost OPL | Prezentace školy | Seznámení se školním řádem a školním vzdělávacím programem |
Oznámení o zahájení a rozhodnutí o ukončení o zahájení individuálního vzdělávání | Kamerové systémy a jejich záznam | Další činnosti, které lze považovat za operace s osobními údaji (v tomto případě např. poskytnutí údajů organizátorovi školy v přírodě) |
Přístupová práva do elektronických systémů | Školské služby (stravování, zájmové vzdělávání) | Evidence úrazů v knize úrazů |
Záznam o úrazu | Prohlášení o pravidlech pro provádění chemických pokusů | Potvrzení o seznámení se se zásadami pro používání elektrických spotřebičů ve škole |
Evidence ve školní matrice | Evidenční/katalogový list dítěte/žáka/studenta | Vedení věcného účetnictví |
Vedení mzdového účetnictví | Smluvní vztahy | Uchazeč o zaměstnání |
Zaměstnanci a agendy související | Stážista a provozní praxe | Bývalí zaměstnanci |
ZŠ školská rada | Žádost o osvobození od úplaty za vzdělávání a školské služby |
Správce zpracovává zvláštní kategorie osobních údajů subjektů údajů, a to vždy pouze na základě zákonného zmocnění a v souladu s čl. 9 GDPR, případně na základě souhlasu zákonného zástupce.
V některých případech zpracovává Správce osobní údaje, aby zajistil ochranu svých práv
a právem chráněných zájmů, případně práv a právem chráněných zájmů dalších subjektů. Takové zpracování může Správce provádět bez souhlasu subjektu údajů. Existenci oprávněného zájmu Správce vždy pečlivě posuzuje.
Mezi takové zpracování patří:
Správce zpracovává osobní údaje žáků, které jsou nezbytné pro plnění smluvních podmínek smlouvy. Sem patří například:
Správce zpracovává osobní údaje na základě uděleného souhlasu v těchto případech:
Správce získává osobní údaje zejména od subjektu údajů.
Správce může získávat osobní údaje i od jiných subjektů než subjektu údajů, a to v následujících případech:
Správce poskytuje osobní údaje dalším subjektům pouze v případě, že je k tomu zmocněn konkrétním právním předpisem. Příjemcem osobních údajů jsou zejména orgány veřejné moci.
Správce je také oprávněn při organizaci různých aktivit podle školního vzdělávacího programu (sportovní výcvikové kurzy, vědomostní a sportovní soutěže, projekty, školní výjezdy, tematické studijní cesty, ve kterých není škola sama jako organizátor, případně čerpá služby dodavatele) předat dodavateli za účelem plnění zákonem určených povinností osobní údaje nezletilých v nezbytném rozsahu. V ostatních případech je nutné mít souhlas zákonných zástupců.
Správce nepředává osobní údaje do třetích zemí či mezinárodním organizacím. Pokud jsou osobní údaje předávány do třetích zemí (např. služební cesta), je vždy vyžádán souhlas subjektu údajů.
Osobní údaje jsou pod stálou fyzickou, organizační i technickou kontrolou. Správce disponuje technickými, bezpečnostními a organizačními opatřeními, jimiž je zajištěna ochrana zpracovávaných údajů před neoprávněným přístupem nebo přenosem, před jejich ztrátou nebo zničením, jakož i před jiným možným zneužitím.
Dokumenty obsahující osobní údaje jsou uchovávány dle skartačních lhůt nastavených spisovým a skartačním řádem Správce. Po uplynutí skartačních lhůt jsou osobní údaje buď skartovány, nebo předány k archivaci. Podrobný rozpis jednotlivých scénářů je uveden v Registru zpracování osobních údajů. Ten je k dispozici u Správce.
Každý subjekt údajů má právo na to být informován o zpracování svých osobních údajů. Tím se rozumí právo na určité informace o zpracování jeho osobních údajů, tak aby byla především naplněna zásada transparentnosti. Těmito právy jsou:
Informace budou na základě žádosti subjektu údajů poskytnuty Správcem bez zbytečného odkladu v listinné i elektronické podobě podle způsobu, jakým subjekt údajů žádost podá. Takto podaná informace nesmí ovlivnit práva jiných subjektů osobních údajů.
Toto právo se uplatní na omezenou dobu v těchto případech:
Pokud je zpracování omezeno, mohou být zpracovávány údaje jen se souhlasem subjektu údajů, nebo z důvodu určení, výkonu nebo obhajoby právních nároků, z důvodu ochrany práv jiné osoby, ať již fyzické nebo právnické, nebo z důvodů důležitého veřejného zájmu.
Ve všech záležitostech souvisejících se zpracováním osobních údajů, ať již jde o dotaz, uplatnění práva podání stížnosti či cokoliv jiného, lze využít kontaktní adresy Správce či adresy pověřence, které jsou uvedeny v záhlaví tohoto dokumentu.
Žádost bude zpracována zpravidla nejdéle po dobu jednoho měsíce. Ve výjimečných případech, zejména z důvodu složitosti požadavku lze tuto lhůtu prodloužit o další dva měsíce. O takovém případném prodloužení a jeho zdůvodnění bude subjekt údajů informován.
[1] Pro účely této směrnice subjekt údajů žák nahrazuje subjekt údajů dítě.
V souladu se zákonem č. 171/2023, o ochraně oznamovatelů (dále jen „zákon o ochraně oznamovatelů“), zřídila škola Základní škola Praha 3, nám. Jiřího z Poděbrad 7,8 (dále jen Organizace) jako povinný subjekt tzv. vnitřní oznamovací systém (dále jen „VOS“) a určil příslušné osoby odpovědné za přijímání oznámení a nakládání s ním, jimiž se stali Ing. Radek Pomije, MBA, pověřenec pro ochranu osobních údajů, a Mgr. Tereza Stejskalová, referentka oddělení právního a kanceláře tajemníka ÚMČ Praha 3.
Příslušná osoba přijímá a vyřizuje oznámení, které podal zaměstnanec zařazený v Organizaci nebo osoba vykonávající v Organizaci dobrovolnickou činnost, odbornou praxi nebo stáž, tedy osoba, která pro Organizaci jako povinný subjekt vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost podle § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) zákona o ochraně oznamovatelů (dále jen „oznamovatel“).
Anonymní podání nejsou považována za oznámení a příslušná osoba je neprošetřuje.
Oznámení lze podat:
Obsah schránek pro příjem oznámení a elektronická pošta jsou pravidelně kontrolovány a příslušná osoba vyrozumí oznamovatele o přijetí oznámení ve lhůtě 7 dnů od jeho přijetí.
V souladu s § 2 zákona o ochraně oznamovatelů oznámení obsahuje údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele. Dále obsahuje informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u Organizace, nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem státní služby, zaměstnání, dobrovolnické činnosti, odborné praxe nebo stáže v Organizaci a které
Oznamovatel by vzhledem k okolnostem a informacím, které má k dispozici v době oznámení, měl mít pádný důvod se domnívat, že jím oznamované skutečnosti jsou autentické a pravdivé. Nelze tedy oznamovat skutečnosti vědomě nepravdivé. Takovéto jednání může být sankcionováno. Oznamovatel by měl být schopen identifikovat, jaké oblasti se protiprávní jednání týká, a promyslet jaké ověřitelné informace o ohlašovaném protiprávním jednání může poskytnout. Rozsah a kvalita předkládaných informací mohou pozitivně ovlivnit způsob prošetření oznámení.
Osobám, které oznamují protiprávní jednání nesouvisející s agendou spadající do působnosti Organizace, je určen externí oznamovací systém Ministerstva spravedlnosti (justice.cz)
Více informací je k dispozici na webové stránce Ministerstva spravedlnosti (justice.cz).
V Praze dne 11. 12. 2023.